Η ασφάλεια των πεζών αποτελεί πρόκληση σε πυκνοκατοικημένες περιοχές και, γενικότερα, στα σύγχρονα αστικά περιβάλλοντα, όπως η πόλη της Αθήνας. Η έως τώρα έρευνα επιβεβαιώνει τη σύνδεση μεταξύ συγκρούσεων πεζών–οχημάτων σε σηματοδοτούμενες διασταυρώσεις και των επικίνδυνων ή παράνομων συμπεριφορών που επιδεικνύουν οι πεζοί, αναδεικνύοντας τη θετική συσχέτισή τους με τα ποσοστά ατυχημάτων. Η παρούσα μελέτη εξετάζει μη συμμορφούμενες διασχίσεις πεζών σε μία σηματοδοτούμενη διασταύρωση στο κέντρο της Αθήνας, χρησιμοποιώντας έναν προηγμένο αλγόριθμο ανίχνευσης βασισμένο σε βίντεο. Τα δεδομένα συλλέχθηκαν σε διασταύρωση υψηλής κυκλοφορίας στην πλατεία Ομονοίας, μέσω δύο παράλληλων μεθόδων: επιτόπιας χειροκίνητης παρατήρησης και ενός συστήματος υπολογιστικής όρασης που συνδυάζει τους αλγόριθμους YOLOv8, ResNet-50, ομογραφικό μετασχηματισμό και φιλτράρισμα Kalman. Το σύνολο δεδομένων περιλαμβάνει αναλυτικά στοιχεία για τις συντεταγμένες και τις ταχύτητες πεζών και οχημάτων, τους χρόνους σηματοδότησης και τη μεταβλητή “χρόνος έως σύγκρουση” (time-to-collision). Ο βασικός στόχος της ανάλυσης είναι η σύγκριση της ακρίβειας και της αποτελεσματικότητας των δύο μεθόδων ως προς την ανίχνευση παράνομων διασχίσεων και την κατανόηση του πλαισίου στο οποίο αυτές συμβαίνουν. Η στατιστική ανάλυση πραγματοποιείται με χρήση λογιστικής παλινδρόμησης (logistic regression), τυχαίων δασών (random forest) και διμερούς σημειακής συσχέτισης (point-biserial correlation), με σκοπό την ανάδειξη σημαντικών παραγόντων που προβλέπουν μη συμμορφούμενη συμπεριφορά και την αξιολόγηση της απόδοσης των δύο μεθόδων (χειροκίνητης και αυτοματοποιημένης). Τα ευρήματα της μελέτης συμβάλλουν στην καλύτερη κατανόηση των παραβάσεων πεζών και προσφέρουν χρήσιμες γνώσεις για τη μελλοντική εφαρμογή αυτόματων συστημάτων παρακολούθησης και πολιτικών παρεμβάσεων για ασφαλέστερες διαβάσεις.